HVORDAN KAN VOKSNE BLIVE BEDRE TIL AT FORSTÅ OG KOMMUNIKERE
Velkommen til min blog
Kommunikation og forståelse.
Sproglige redskaber til voksne der gerne vil forstå vores indbyrdes kommunikation bedre.
Selvværd eller selvtillid? – vi blander dem ofte sammen, men de kan ikke erstatte hinanden, og den ene er vigtigere end den anden
Selvværd og selvtillid er to forskellige ting, men de forveksles ofte fordi de begge handler om tanker om os selv. Og det er også komplekst,
Vi kæmper for meget for os selv
og for lidt for helheden og fremtiden Vi kæmper ikke for andre, vi kæmper for os selv – derfor skal der kvoter på stillinger, så
”Kassetilpasning” – Vi gør det alle -og indimellem er det smart at støve kasserne af
Har du tænkt over hvor tit du får oplysninger fra dit hukommelsesarkiv? Hele tiden er svaret. Nogle gange er det for at koble arkivet sammen
Kvinder, teenagere, hormonsvingninger og mænd
Jeg fik, i mit professionelle virke, for nylig et spørgsmål af en mand som lød: ”Hvad er den hurtigste måde at få en kvinde til at
Drengene sakker bagud i grundskolen
Drengene sakker bagud i grundskolen, men både vi forældre og børnenes lærere, har en af nøglerne til at få vores sønner fagligt mere med i
Drenge og mænd har det også hårdt
Jeg er træt af den seneste tids fokus på, hvor hårdt alt er for pigerne og kvinderne. Ikke fordi, jeg ikke tænker det kan være hårdt
Har du børn eller teenagere i huset
Har du børn eller teenagere i huset, og går jeres konflikter ikke altid som planlagt, så er her et par tips til ”lommen”: ▪ Husk
Teenagerens forståelseshorisont
Når børn udvikler sig fra barn til teenager sker der rigtig mange ting for dem. Hjernen er et organ der langsomt udvikler sig igennem opvæksten.
6 vigtige ting, og en god bonus, om tankestrømmen
Alle mennesker har altid en tankestrøm Konklusionerne af tankestrømmen er ofte de eneste i fokus Vores tankestrøm er altid personlig – to mennesker kan ikke
Hvorfor er det vigtigt at vi ændrer vores vejledning af børn, når vi vil undgå kønsforskellig adfærd?
Vi har i øjeblikket for mål at ændre vores måde at interagere på, kønnene imellem, fordi vi interagerer og forstår hinanden forskelligt, og det giver
Vidste du at:
– Tæt på 80% af det vi siger, siger vi med krop og tonefald – Krop og tonefald har størst betydning for børn, når de
Vidste du at drengenes måde at konflikte på, ikke er bedre end pigernes? Læs her hvordan og hvorfor:
Vi taler ofte om at pigerne laver små grupper, i den store pigegruppe, hvor de taler bag om ryggen på hinanden, og at pigerne kan
Respekt – godt ord igen
Kommunikationslæringen er vigtigere end samtlige fag i skolen, for kommunikationen er afgørende for vores trivsel. Taler nogen nedsættende til dig, anvender de sarkasme, ironi, ligegyldighed,
Vi skal et spadestik dybere i vores tænkning end vi går rundt og tror
Som kvinder skal vi passe på med at gå for langt i ligestillingsprocessen Jeg er altså lidt provokeret af debatten om croptops , for jeg
Næste gang du befinder dig i en konflikt med din ægtefælle, din kæreste, dit barn, din teenager, din ven eller din kollega så husk dette
Overfladisk konfliktløsning løser ingenting. Overfladisk konfliktløsning, både i skolen, på arbejdspladsen, og hjemme i familien, er når vi stopper en konflikt eller en diskussion uden
To råd til forældre til teenagere
Vidste I at når jeres børn bliver teenagere så ændrer deres relationer sig: – Vennerne får større betydning når de kommer i teenagealderen, og der
Vil du udfordre din perception og nå videre i din udvikling? Så udfør dette tankeeksperiment
1. Vælg en til to tanker om dagen, hvor du aktivt vælger at se på din tanke og prøver at tænke anderledes: – hvordan kan
Vidste du at vi kan have vidt forskellige opfattelser af implicitte udsagn, alt afhængig af hvem vi taler med, når vi taler sammen?
Når vi har interaktion med hinanden, anvender vi både eksplicitte og implicitte udsagn. De eksplicitte udsagn er det, der rent faktisk ytres verbalt, og de
Hvad er tankestrømme? og hvorfor er de vigtige?
Tankestrømmen er strømmen af tanker som er baseret på de oplevelser, følelser, sanser og associationer vi har. Både tanker, oplevelser, sanser, associationer og følelser er
To teorier der kan hjælpe os med at forstå hvordan vi ændrer adfærd, når vi taler me Too, i fremtiden
Me Too bevægelsen har for mål at ændre vores måde at interagere på, kønnene imellem, fordi vi interagerer og forstår hinanden forskelligt, og det giver
Vidste du at:
Vidste du at: – Mennesker generelt er mere opmærksomme på negative oplevelser end positive – vi reagerer derfor også hurtigere på de negative oplevelser end
Legitimerer du også uhensigtsmæssig teenageadfærd?
Når teenagere opfører sig fjollet og måske endda lettere grænseoverskridende, er vores holdning til det ofte ”sådan er teenagere”. Men, når vi siger sådan, legitimerer
Vidste du at:
Vidste du at: – I relationer benytter piger intimitetsstrategier og drenge benytter magtstrategier – Pigers udelukkelser fra relationer er ikke så åbenlyse og kontante som
Hvad er inklusion i familien, og hvorfor er den så vigtig?
Begrebet inklusion bruges gerne i skolesammenhæng, men inklusion betyder egentlig bare inddragelse i et fællesskab eller en sammenhæng, altså inkludering af nogen/noget. Inklusion er en
Vi lever i samme kultur, og vi kan være i samme kontekst, men vi har sjældent samme forståelse
Selvom vi lever i samme kultur indenfor de samme sociale rammer, og befinder os i samme kontekst, forstår vi alligevel sjældent hinanden fuldt ud. Når
Hvorfor er det også vigtigt at tale om de ubehagelige følelser?
Psykiateren Johan Cullberg har engang sagt, at det at udtrykke følelser i ord kan have samme virkning som at tænde lyset i børneværelset, når det
Taknemmelighed – det ord der blev glemt i 2020
Taknemmelighed er muligvis røget i mange danskeres glemmebog i 2020. Og det er rigtig trist, for taknemmelighed burde dele pladsen med vores undren, vores nysgerrighed,
Forstå betydningen af vores kropssprog og tone – det overføres ikke til nettet
Børn og unge lytter/ser mest på kropssproget og tonen når de kommunikerer. Voksne tror generelt at både børn og de selv taler med sproget som den primære
Vores kønsforskellige opdragelse har stor betydning for adfærden hos hhv. drenge og piger – Og ja vi opdrager alle kønsforskelligt
Når forældre taler med deres børn hopper drengene typisk rundt i sofaen samtidig, mens pigerne sidder stille og lytter. Når lærerne skal undervise børnene, springer
Konkurrence skaber manglende trivsel
Selvom jeg nogle gange får lyst til at stille mig op til et forældremøde, og i frustration nærmest råbe til alle forældrene at ”nu skal
Racisme er baseret på følelser – vi har alle følelser, og vi har alle fordomme
Når vi dømmer andre er vi i vores følelser – vi tænker ikke logisk, men er bias’ed af vores tidligere perceptioner/oplevelser af andre der ”ligner”
Din måde at kommunikere på er via bias og tillært sprogkultur
Din måde at kommunikere på har du lært igennem din opvækst, og vores opvækst er forskellig fra person til person. Vores opvækst danner grundlag for
De fleste mennesker oplever at gå gennem livet uden rigtig at blive set og hørt, til dels på grund af SoMe, og det påvirker specielt de unge
De fleste børn oplever nedenstående i løbet af deres skolegang, og de fleste voksne oplever det faktisk også både i deres arbejdsliv som i deres liv:
Hvordan etablerer man en sproglig god gruppekultur?
Uanset hvor vi er i livet, som voksne eller børn, er vi alle en del af forskellige grupper: i skolen, på arbejdet, med venner eller
Hvorfor forstår vores ægtefælle, ven og specielt vores børn ikke alt vi siger?
Fordi tankestrømme er individuelle – dine tanker tilhører kun dig. Vi er alle individuelle mennesker, og kan ikke have samme tanke, for vi er ikke
Driller du for sjov? Vil du blive klogere på, hvorfor det ikke er smart så læs med her:
Hvorfor er det ikke okay at drille, pranke, anvende sarkasme eller ironi overfor hinanden? Hver gang vi bliver drillet, pranket, talt sarkastisk eller ironisk til,
Vi har generelt kønsforskellig håndtering af diskussioner og konflikter
Selvom vi er i en tid hvor man prøver at minimere kønsforskellen mellem drenge og piger, viser forskning at både drenge og piger, og dermed
Det kommunikative ansvar
Hvilke kommunikative ansvar er der? Hvad er verbalt ansvar? Hvordan tager vi verbalt ansvar? Et par non-verbale faktorer Hvordan skal vi forholde os ift børn?
Børn/unge og voksne taler lidt forskelligt fordi vi ikke er på samme forståelsesplatform og det er der flere årsager til
Vores tanker er virkelige for os – de giver både biologisk og psykologisk effekt. Vores kroppe reagerer fysisk lige så meget på et mentalt input
Hvorfor får vi Mr. Hyde adfærd når vi bevæger os i flok?
Jeg har en ung, meget glad og legesyg hund. Når vi går tur i skoven alene, gør hun dog som jeg siger – hun løber
Er dit barn til en udefineret ”samtale” hver dag?
Min datter skal til samtale, en samtale om et job, men det er en speciel samtale, for de har bedt hende om selv at definere
Hvorfor skal vi vide hvad perception er?
Fordi vi kan bruge det når vi diskuterer. Det som William James benævnte tankestrøm og Lev. Vygotskij det indre sprog, er den proces der opstår,
Vi har alle ansvar for god kommunikation – hvad kan vi gøre for at få processen til at lykkes?
Ovenstående underviser jeg børn i – når de voksne henter mig ind, fordi der er problemer i klassen, med at tage hensyn til hinanden. Men
Fordi det er det rigtige at gøre
Fordi det er det rigtige at gøre. Som selvstændig, der arbejder med forældre og lærere, tænker jeg ofte over vores manglende empati, og manglende forståelse
At græde er lige så naturligt for kroppen som at trække vejret
At græde er lige så naturligt for kroppen som at trække vejret. Som forældre, er det vigtigt at vi ikke bare accepterer vores børns gråd,